گروه کوهنوردی افق فسا

گروه کوهنوردی افق شهرستان فسا

گروه کوهنوردی افق بیش از دو دهه است که تشکیل گردیده و به ورزش کوهنوردی و طبیعت گردی می پردازد .

طبقه بندی موضوعی

گزارش صعود به خرمنکوه فسا

يكشنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۵، ۰۸:۴۲ ق.ظ

گزارش صعود گروه کوهنوردی افق فسا به خرمنکوه

اعضا شرکت کننده گروه : حاج صمد استوار خلیل استوار- استاد  محمد رضا بیگی ایمان روستا محمد علی استوار

مسیر های صعود به خرمنکوه :

مسیرهای متعددی برای صعود خرمنکوه وجود دارد که مسیرهای ذیل عمومی هستند  و  برای صعود راحتتر است .

الف تیره پهن و خانگردو که از روستای کچویه آغاز می شود

ب تنگ لی آب که در قسمت شرقی کوه قرار گرفته

ج- تنگ می که در ناحیه غرب کوه قرار گرفته است .روستای مروجی

قابل ذکر است که یک جاده آسفالت با گردنه های زیاد جهت ترابری برای تاسیسات بالای کوه نیز وجود دارد که برای عبور از آن نیاز به مجوز دارد راه دستیابی به این جاده کنار کنار قمپ آاتشکده  و در مسیر جاده استهبان می باشد.

طبق برنامه ریزی در مورخه 27/ 9 / 94  ساعت  5:30 دقیقه صبح  با خودروی شخصی از فسا حرکت کردیم و سپس ساعت 6:00 صبح به پایین کوه رسیدیم .ما مسیر تنگ می را انتخاب کردیم .که برای رسیدن به تنگ می، باید از روستای مروجی عبور کرد .این روستا در 2 کیلومتری پلیس راه فسا به سمت شیراز واقع گردیده است .پس از آماده شدن ، از یال سمت راست تنگه حرکت خود را آغاز کردیم و از روی خط الراس ادامه مسیر دادیم .ابتدای مسیر مقداری شیب کوه تند است که پس از یک ساعت کوهنوردی رفته رفته شیب ملایم می شود . پس از حدود 2 ساعت کوهنوردی یال کوه را باید به سمت راست ادامه مسیر می دادیم .مقدار اندکی استراحت کرده و تنقلات صرف نمودیم . سپس به حرکرت خود ادامه دادیم . بعد از عبور گردنه در سمت چپ مسیر چشمه تنگ می از بالای تنگه قابل رویت می باشد  حدودا در ارتفای 2000 متری جنگل زیبای درختان سرو کوهی اغاز می شود . که باید از میان درختان سرو ادامه مسیر داد.

پس از حدود 3 ساعت کوهنوردی با شیب ملایم  در خط الراس به  روبروی تاسیسات مخابراتی و قله اصلی رسیدیم .اولین برف زمستانی که چند روز قبل باریده بود منظره زیبایی را بوجود آورده بود . برای دستیابی به قله باید از  دو دره عبور می کردیم که حدود یک ساعت زمان سپری شد . پس حدود 4 ساعت کوهنوردی به یکی از قله های فرعی کوه دست یافتیم که حدودا 3050  متر ارتفاع داشت . از آنجا قله اصلی  خرمنکوه و تاسیسات مخابراتی به خوبی قابل دیدن بود .برای رفتن به قله اصلی کوه نیاز به اخذ مجوز و یا هماهنگی قبلی داشت که ما هیچکدام را نداشتیم به همین خاطر از صعود به قله اصلی صرفنظر کردیم . باد شدیدی می وزید که سرمای سوزناکی به همراه خود داشت .

پس از مقداری استراحت استاد محمد رضا بیگی که نوازنده نی می باشد ، بنا به درخواست دوستان شروع به نواختن نی کرد. آهنگ دلنشینی  که حال و هوای خاصی را بوجود آورده بود و خستگی را از یادمان می برد . سپس وسایل صبحانه که حالا با ناهار یکی شده بود را آماده کردیم . به علت صرفه جویی در مصرف آب برای تهیه چای از برف بالای کوه استفاده کردیم . پس خوردن غذا و گرفتن چند عکس یادگاری ، ساعت 12:00 به سمت پایین و نقطه شروع مسیر حرکت کردیم . ساعت 15 عصر به نقطه شروع و محل پارک خوردرو رسیدیم و سپس به فسا بازگشتیم .

وهل کهنسال (سرو کوهی )

بر فراز قله فرعی خرمنکوه

ایستاده از راست : خلیل استوار -حاج صمد استوار - نشسته از راست : محمدعلی استوار -استاد محمد رضا بیگی