گروه کوهنوردی افق فسا

گروه کوهنوردی افق شهرستان فسا

گروه کوهنوردی افق بیش از دو دهه است که تشکیل گردیده و به ورزش کوهنوردی و طبیعت گردی می پردازد .

طبقه بندی موضوعی

سرپرست گروه :صابر روستایی

تهیه گزارش و عکس : ایمان روستایی

راهنما ی برنامه : روح الله استوار

نفرات شرکت کننده : حاج صمد استوار    حاج صابر روستایی سرهنگ خلیل استوار  روح اله استوار - سعید روستایی محمد صادق روستایی  ایمان روستایی

کوهستان هُماگ از رشته کوه های زاگرس جنوبی در شمال شهرستان بندر عباس و قسمت جنوبی شهرستان حاجی آباد قرارگرفته است و تشگر (tashger) به ارتفاع 3267 متر از سطح دریا بلند ترین قله ی هماگ می باشد.

کوهستان هماگ از غرب به روستای سیرمند،  از شرق به روستای هماگ،  از شمال به روستای شمیل ‌‍، جائین ، فارغان و بخوان و از جنوب به روستاهای تل گردو، سیاهو، درگز، زاکین و تل سورو محدود میشود.

کوهستان هماگ را میتوان از جبهه های مختلف صعود کرد. معروف ترین جبهه صعود از روستای هماگ و سپس روستای توتنگ می باشد. بهترین فصل صعود قله پاییز و زمستان می باشد و برنامه 2 روزه می باشد.

شرح برنامه :

با توجه به برنامه ریزی  بعمل آمده توسط اعضای گروه ساعت 06:00 صبح روز پنج شنبه از شهر فسا به سمت بندرعباس حرکت نمودیم .پس از یک ساعت طی مسیر در شهر داراب برای صرف صبحانه توقف داشتیم . ساعت 11:00صبح به دوراهی سیاهو در60 کیلومتری بندر عباس رسیدیم .حدود نیم ساعت توقف داشتیم  تا راهنمای گروه آقای روح اله استوار از شهر بندرعباس به ما ملحق شوند . سپس به سمت روستای هماگ حرکت کردیم .از سیاهو تا روستای هماگ 12کیلومتر جاده کوهستانی و پیچ در پیچ می باشد .ساعت 12:45 به روستای هماگ پایین رسیدیم .با توجه به برف زمستانی که روی کوی هماگ و قله تشگر وجود داشت .از روستای هماگ به خوبی قله قابل مشاهده بود

از روستای هماگ پایین تا روستای توتنگ جاده به طول 11 کیلومتر و خاکی می باشد . ساعت 13:00 ظهر به روستای توتنگ رسیدیم در جلوی مسجد توقف کردیم . پس انجام فرائض دینی در حیاط با صفای مسجد به اتفاق آقای باقرزاده خادم مسجد ناهار صرف کردیم و سپس اعضای گروه کوله های خود را بسته و آماده صعود شدیم . به پیشنهاد آقای باقر زاده خادم مسجد ، خودروها را در منزل ایشان که در نزدیکی مسجد بود پارک نمودیم. از روستای توتنگ دو مسیر برای صعود به قله وجود دارد یکی مسیر عمومی گود بارزین که آب نیز وجود دارد .مسیر دوم از سمت شمالی و قبله روستا که البته این مسیر نزدیکتر بوده ولی آب در مسیر نمی باشد و بعضی جاها باید دست به سنگ شد وبالا رفت .ما مسیر گود بارزین را انتخاب نمودیم و ساعت 14:15حرکت خودرابه سمت تنگه آغازکردیم وپس ازعبورباغهای نارنگی وارد دره اصلی شدیم .مسیرمشخص و پاکوب بوده و از سمت راست دره وبالای رودخانه بی آب ادامه می یابد . پس از حدود یک ساعت پیاده روی مسیر پاکوب به داخل رودخانه منتهی شده و به دو راهی می رسیم که باید به سمت راست رودخانه رفت که مجددا ره پاکوب مشخص می شود و با شیب ملایم به سمت بالا ادامه حرکت دادیم .ساعت 15:45 به چشمه آب اندکی که به چشمه شکلاتی معروف هست رسیدیم .چند دقیقه ای را کنار چشمه استراحت نمودیم و سپس به سمت گود بارزین مسیر را ادامه دادیم . پاکوب از سمت راست رودخانه ادامه دارد قبل از گود بارزین  بر اثر رانش و ریزش کوه سنگهای خیلی بزرگ از دل کوه بیرون زده که از دور قابل مشاهده هست .راه پاکوب را به سمت چپ سنگهای ریزشی ادامه داده و با شیب نسبتا ملایم به سمت بالا ادامه مسیر می دهیم بر بالای یال که رسیدیم گود بارزین قابل مشاهده است .ساعت 17:00 عصر به گود بارزین رسیدیم . زمینی صاف و هموار تقریبا به شکل دایره که داخل گودی کوهستان قرار گرفته و درختان گردو و انار در آن وجود دارد . در سمت چپ انتهای گود بارزین و داخل دره سرچشمه آب قرار دارد .در نزدیکی چشمه محل مناسبی برای نصب چادر و شب مانی وجود داشت . هوا کم کم رو به سردی رفت تا اینکه آخر شب سرما تقریبا به زیر صفردرجه رسید . پس از صرف شام با اعضای گروه در مورد ساعت حرکت به سمت قله مشورت کردیم وبا توجه به اینکه وقت ما محدود بود ، تصمیم بر این شد که ساعت 03:00بامداد به سمت قله حرکت کنیم . مسیرصعود به قله از کنار چشمه آب به صورت پاکوب  و مشخص می باشد که با ادامه مسیر و رسیدن بر روی یال سمت راست قله به سمت چپ ادامه مسیر داده و شیب قله را طی کرده تا به  قله خواهی رسید . با توجه به تجربه آقای استوار راهنمای گروه ، راهی دیگر که در واقع میانبر بود و زودتر به قله می رسید را انتخاب کردیم . ساعت 02:45 دقیقه بامداد اعضای گروه از خواب بیدار شده و آماده صعود شدیم . یکی از بچه های گروه به دلیل کسالت و سرما خوردگی از آمدن به قله منصرف شد . وسایل صبحانه ومقداری آب را داخل سه کوله پشتی قرار دادیم و راس ساعت 03:00 بامداد روز جمعه حرکت خود را به سمت قله آغاز نمودیم. مسیر با شیب خیلی تند و نفس گیر و با عبور از میان درختهای وُل(سروکوهی) و اَرژن ادامه دادیم .به دلیل اینکه را پاکوب ومشخصی وجود نداشت حرکت به کندی پیش می رفت . پس از 3 ساعت کوهنوردی ساعت 6 صبح به یال سمت جنوب قله رسیدیم .باد شدید و سردی درجریان بود به همین خاطر در پشت یکی از درختهای عظیم و زیبای ول (سرو کوهی) پناه گرفتیم .نماز صبح را در همان محل خوانده و وسایل صبحانه را آماده کردیم تا پس از صرف صبحانه ادامه مسیر دهیم .آفتاب هم کم کم طلوع نمود و ما را محو در زیبایی خود کرد. ساعت 07:00 صبح پس از صرف صبحانه به سمت قله حرکت کردیم . را رفتن در داخل اولین برف زمستانی لذت خاصی داشت که هرچه به شیب قله نزدیکتر می شدیم برف بیشتر و سنگینتر می شد . پس از عبور از شیب تند قله ،ساعت 08:00 صبح به قله تَشگِر بام هرمزگان صعود نمودیم . باد شدید و سرد در بالای قله جریان داشت . چند دقیقه را در بلندای هماگ بودیم و پس ازگرفتن چند عکس یادگاری ، از همان مسیررفت به سمت پایین حرکت کردیم .در محلی که صبحانه خوده بودیم . چند دقیقه استراحت نمودیم و با شیره خرما که یکی از دوستان با خود آورده بود با برفها مخلوط کرده و فالوده ای طبیعی نوش جان کردیم .سپس به سمت گود بارزین حرکت نمودیم . ساعت 13:00 ظهر پس از 3 ساعت کوهنوردی به گود بارزین رسیدیم . به علت کمبود وقت سریعا وسایل ناهار را آماده کردیم و پس از انجام فرائض دینی و صرف ناهار، وسایل ها را جمع آوری کرده و آماده بازگشت شدیم .ساعت 14:00 عصر از گود بارزین به سمت روستای توتنگ حرکت کردیم و پس از حدود دو ساعت و نیم کوهپیمایی ساعت 16:30 به روستای توتنگ رسیدیم .ساعت 17:00 عصر از تونگ خارج شده وبه سمت جاده اصلی بندر عباس به شیراز حرکت نمودیم . از توتنگ تا سر دو راهی سیاهو 50 کیلومتر مسافت می باشد .ساعت 18:30 به دو راهی سیاهو وجاده اصلی رسیدیم . پس از خدا حافظی با راهنمای گروه آقای استوار به سمت شهرستان فسا حرکت نمودیم .ساعت 23:00 شب با لطف و عنایت پروردگار همه اعضای گروه  به شهرستان فسا رسیدیم .

با تشکر از آقایان حاج صمد استوار و حاج صابر روستایی که خودروهای خود را در اختیار گروه قرار دادند و همچنین آقای روح اله استوار راهنمای برنامه و مهمان نوازی ایشان .

خداوند را سپاسگذاریم که بار دیگر یاری نمود تا گوشه دیگری از طبیعت زیبا و بکرکشورعزیزمان را از نزدیک ببینیم .